תחבורה והתניידות בהולנד

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
שיתוף ב google
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

הולנד היא מדינה קטנה וצפופה יחסית עם מערכת תחבורה ציבורית מצוינת. לכל מקום בהולנד אליו תרצו להגיע, תוכלו לעשות זאת בקלות ובנוחות באמצעות רכבת, אוטובוס, חשמלית או מעבורת. התדירות ברוב המקומות טובה מאוד, המערכת כולה ידידותית למשתמש (גם המתחיל) ובאופן כללי נחשבת מערכת התחבורה הציבורית בהולנד לאחת הטובות באירופה מבחינת היעילות והנוחות שלה.

גם הכבישים בהולנד נוחים ובטוחים לנהיגה כאשר רוצים להגיע ממקום למקום, אם כי בתוך הערים מומלץ שלא להתנייד ברכב כלל משום בעיות החניה, הרחובות החד סיטריים הרבים ומהירות הנסיעה הנמוכה מאוד בשל העדפת הולכי הרגל במרחב. בדרך כלל בכניסות לערים תמצאו חניונים רחבי ידיים ומהם תחבורה ציבורית יעילה למרכזי הערים.

הנה הדרכים היעילות ביותר לנוע ברחבי הולנד.

אוטובוס הולנדי עירוני טיפוסי

טיסות 

נתחיל בשדה התעופה. רוב הטיסות הסדירות להולנד מישראל נוחתות בעיר הבירה אמסטרדם, ונמל התעופה סכיפהול הוא בדרך כלל נקודת ההתחלה של כל טיול בהולנד. יש חברות תעופה נוספות שמגיעות לערים אחרות בהולנד כמו רוטרדם או איינדוהבן, אבל אם זו הפעם הראשונה שלכם בהולנד, בהחלט מומלץ להגיע לאמסטרדם ומשם לבנות מסלול לערים אחרות. סכיפהול נמצא בפאתי אמסטרדם וכדי להגיע ממנו לתחנת Amsterdam Centraal (התחנה המרכזית של אמסטרדם) הדרך הטובה ביותר היא רכבת. תדירות הרכבות היא מעולה והן מגיעות בכל מספר דקות. הנסיעה עצמה אורכת כרבע שעה. ניתן גם לקחת מונית לנסיעה לא ארוכה (כ-20 דקות), אם כי המוניות יקרות הרבה יותר ואם אין לכם באמת צורך בכך – חבל על הכסף. 

תחבורה בין עירונית

רכבות

כאמור, הדרך הכי נוחה לנוע בין ערים בהולנד היא ללא ספק באמצעות הרכבת. הרכבות בהולנד הן מהירות, נוחות ומאוד ידידותיות למשתמש. רשת הרכבות מסועפת מאוד, ומצליחה לחבר נקודות חשובות במדינה. בגלל שהולנד יחסית קטנה, זמן הנסיעה ברכבת, מכל מקום לכל מקום, אינו ארוך במיוחד ובדרך כלל עומד על סביב כשעה עד שעתיים (בהנחה שנקודת המוצא היא אמסטרדם). בנסיעה ברכבת תוכלו לבחור בין מחלקה ראשונה ושנייה – המחלקה השנייה היא בעצם המושבים הרגילים, מחלקת תיירים אם תרצו, אך היא מאוד נוחה והסטנדרטים עולים בהרבה על אלה שאנחנו מכירים מישראל. המחלקה הראשונה היא לאנשים שרוצים להתפנק ומוכנים לשלם יותר עבור מקום ישיבה שמור ופינוקים נוספים, והיא בדרך כלל פופולרית בנסיעות ארוכות יותר. ככלל, ובגלל התדירות התכופה של הרכבות, אין צורך לבצע הזמנה מראש לנסיעות בתוך המדינה, להוציא תקופות עמוסות כמו חגים וסופי שבוע.

הרכבות המהירות נקראות Intercity או Ns Hispeed, והן מקשרות בין הערים הגדולות בהולנד: אמסטרדם, האג, רוטרדם, איינדהובן וכדומה. רכבות אלה הן רכבות אקספרס ישירות, מהירות מאוד וכמעט ללא עצירות בדרך. רכבות Stoptrein הן רכבות פרבריות והן פחות מהירות ומגיעות גם לעיירות קטנות בהולנד. 

כמו כן יש רכבות לילה היוצאות מאמסטרדם אחת לשעה לערים הגדולות בהולנד, וכן רכבות המחברות את הולנד למדינות שכנות כמו גרמניה, בלגיה, צרפת ועוד.

שימו לב שלרכבות הלילה ולרכבות שיוצאות אל מחוץ להולנד חובה להזמין מקום מראש, ואפשרויות ההושבה נעות מכיסא רגיל ועד תא פרטי עם מיטה.

רכב שכור

במידה ואתם מתכננים טיול גדול בהולנד ונהנים גם מלעצור בדרכים ולגלות מקומות חדשים, אופציה טובה מאוד היא לשכור רכב ולתור את המדינה מאחורי ההגה.  השכרת רכב דורשת תכנון ולכן מומלץ מאוד להזמין את הרכב כבר מהארץ, ולקחת אותו עוד בשדה תעופה. כמו כן חובה לדאוג לרישיון נהיגה ישראלי ובינלאומי בתוקף. ההולנדים הם חסידים אדוקים של אכיפת החוק, ואם תיתפסו ללא רישיון תקף, שום תירץ לא יעזור לכם ואתם תיקנסו בסכום גבוה. 

מערכת הכבישים בהולנד היא מאוד ברורה ובטוחה, אך היא מתעדפת תחבורה ציבורית ואופניים. לכן שימו לב שבצמתים ובפניות זכות הקדימה תהיה קודם לחשמליות, אוטובוסים ורוכבי אופניים ורק אז לנהגים ברכב פרטי. מגבלות המהירות דומות לאלו שבארץ (שימו לב לשילוט בכל כביש –הוא מאוד ברור ומאיר עיניים), וכאמור חשוב מאוד להישמע להן ולכללים האחרים בכביש, משום האכיפה המוגברת והמוקפדת על החוקים. כל נסיעה מעל המהירות המותרת תזכה אתכם בדו”ח מצולם שיישלח אליכם לאחר הטיול, וחבל לקחת את הסיכון. 

חשוב לדעת גם שתחנות הדלק לרוב פעולות עד השעה 21:00, ורק תחנות בודדות פתוחות בכל שעות היממה. מוטב לתדלק תמיד בתחנות שמחוץ לעיר משום שבהן הדלק זול משמעותית מהתחנות שבתוך הערים. כמו כן, חשוב לבדוק את הסדרי החנייה בכל מקום שבו אתם עוצרים – ככלל בהולנד, החניה מותרת באזורים המסומנים בכחול (יש להשתמש בתו חנייה) ואסורה באזורים הצבועים בשחור-לבן או בצהוב. שימו לב להסדרי החניה המשתנים מעיר לעיר, ואם אינכם בטוחים בקשו עזרה או קראו היטב את ההוראות בתחילת הרחוב (בערים הגדולות הן כתובות גם באנגלית). 

אוטובוסים

שירות האוטובוסים בהולנד קיים ומפותח גם הוא כמובן, אולם זהו אמצעי הרבה פחות מומלץ לנסיעה מחוץ לעיר. האוטובוסים מעט מגושמים והנסיעה בהם משמעותית פחות נוחה ופחות מהירה מאשר ברכבה, ולכם עדיף בהרבה לקחת רכבת לנסיעות בין-עירוניות. 

שייט ומעבורות

רלוונטי לערים כמו רוטרדם או אמסטרדם שבהם ניתן לשוט באמצעות מונית-מעבורת. אפשר לשוט בעזרתן לעיירות קרובות, או למקומות רחוקים בתוך העיר, אך מדובר יותר באטרקציה ופחות באמצעי תחבורה יעיל, משום שהוא איטי ולא מגיע לכל מקום. מומלץ בעיקר למי שזמנו בידו ונהנה להגיע ממקום למקום תוך שיט איטי והתבוננות בנוף אורבני מעניין. 

תחבורה עירונית

מתישהו בשנות ה-70 החליטה הולנד שלא ניתן לסמוך עוד על הרכב הפרטי כאמצעי התניידות בתוך העיר והחליטה להשקיע במערכת תחבורה ציבורית איכותית ויעילה, וברשת שבילי אופניים מעולה שהיא חלק ממערכת הכבישים כולה. בערים רבות בהולנד יש תעדוף ברור להולכי רגל, תחבורה ציבורית ואופניים על פני הרכב הפרטי וזה ניכר מאוד בנוחות הנסיעה, המהירות והיעילות של המערכת כולה. ככל שהעיר גדולה יותר, כך יהיו בה יותר אפשרויות תחבורה ומומלץ מאוד להגיע לכל עיר ולבחון בעצמכם מה הדרך הטובה ביותר להתנייד בה.

חשמליות (טראם)

כלי התחבורה הנפוץ ביותר בערים הגדולות, מאוד נוח לשימוש וזול. זמני ההמתנה לחשמלית הם קצרים מאוד, ובדרך כלל יהיה אפשר להגיע לכל אזור בעיר באמצעותה, בקו אחד ישיר או בהחלפה פשוטה של שני קווים. הטארם שקט מאוד והנסיעה בו נעימה וחלקה. כאשר מגיעים לעיר חדשה, כדאי להתעדכן במפת הקווים המקומית ולתכנן את הטיול בעזרתה  

אוטובוסים פנים עירוניים

גם הם יעילים ומגיעים יחסית בתדירות גבוהה, אבל פחות נוחים ומהירים מהחשמלית. בדרך כלל שירות האוטובוסים הופך פופולרי יותר בשעות הלילה, בהן הוא מחליף את הטראם לטובת קווי לילה באותם המסלולים. בכל מפת קווי תחבורה ציבורית בהולנד, יהיו מפורטים גם קווי האוטובוס. המפות פשוטות להבנה וכל מה שיישא לכם זה רק לבחור את האמצעי הנוח לכם ביותר. 

אופניים

אמסטרדם היא ללא ספק בירת האופניים של הולנד ואחת הערים היותר ידידותיות לרוכבי באופניים באירופה כולה. אפשר למצוא בה חניוני ענק רבי קומות רק לאופניים, רשת שבילים מסודרת ומסועפת, כולל רמזורים ושילוט ייעודי, מתקני עגינה וחניה רבים וגם המון אפשרויות להשכרת אופניים. המקומיים משתמשים באופניים להגיע לכל מקום ובכביש יש להם עדיפות ברורה על פני כל כלי רכב אחר. מעבר להגעה ממקום למקום, אופניים הם דרך נהדרת לטייל בעיר ולהכיר אותה דרך הרגליים. 

חשוב לציין שאופניים הם כלי רכב פופולרי לא רק באמסטרדם אלא בכל הולנד, ויהיה לכם נוח וקל להסתובב רכובים על אופניים בכל מקום אליו תגיעו – משבילי אופניים נוחים ועד זכויות דרך בכביש ואפשרויות להשכרה.

מוניות

כמו כל אירופה, מוניות הן יקרות יותר משאר אמצעי התחבורה הציבורית, ולכן מומלץ לא להשתמש בהן, אלא אם כן אין ברירה אחרת ולנסיעות קצרות בלבד. אם אתם עם כל המשפחה, סוחבים הרבה מזוודות או שמזג האוויר קר במיוחד ואתם לפני נסיעה ארוכה יחסית – מונית יכולה להיות אופציה לא רעה. בכל מקרה אחר, מאוד כדאי לסמוך על התחבורה הציבורית ההולנדית. 

עוד כמה טיפים כלליים

כאשר מגיעים לעיר בהולנד, תמיד כדאי להיכנס קודם ללשכת התיירות המקומית (יש בכל עיר, בדרך כלל סמוך לתחנת הרכבת או התחנה המרכזית הראשית) ולבדוק איזה כרטיס תחבורה הכי משתלם לקנות עבור השהות שלכם. הולנד מעודדת מאוד שימוש בתחבורה ציבורית ולכן הקימה מערכת כרטיסים אחידה ופשוטה המאפשרת לכל אחד להתנייד בחופשיות ובאופן משתלם על פי משך הזמן והצרכים שלו.

כרטיס ה”רב-קו” ההולנדי מכונה Chipkaart Ov וניתן להשתמש בו עבור כל אמצעי התחבורה הפנים עירוניים והבין עירוניים: רכבת, אוטובוס, מטרו וטראם. הכרטיס מגיע בכמה סוגים: חד פעמי, אישי ואנונימי. בדרך כלל עבור תיירים הכרטיס המשתלם ביותר הוא החד פעמי, ועליו מטעינים את הנסיעות המבוקשות בהתאם למשך הזמן שתהיו בעיר (תוקף הכרטיס נע מ-24 שעות ועד שבוע שלם וכל עוד הוא תקף אתם יכולים לנוע באמצעותו בכל אמצעי התחבורה השונים באופן חופשי).

שימו לב שבתחבורה הפנים עירונית בהולנד יש לתקף את הכרטיס גם בכניסה לאוטובוס / טראם / מטרו וגם ביציאה ממנה! מספר יציאות ללא תיקוף יחסמו את הכרטיס שלכם ותיאלצו לרכוש אחד חדש.

כדי לנווט בין אמצעי התחבורה השונים מומלץ להוריד את האפליקציות: 9292 ו-NS. כל אמצעי התחבורה מפורטים בהן וניתן גם לתכנן באמצעותן נסיעה במסלול היעיל והמשתלם ביותר. 

פשוט מדריכים

כל מה שרציתם לדעת על הולנד